Burgerschapsonderwijs is al een aantal jaren in ontwikkeling. De eerste wetteksten waarin eisen aan burgerschapsonderwijs worden gesteld, stammen uit 2006. Gezien het feit dat de formuleringen in die teksten te weinig verplichtend en voor teveel interpretaties vatbaar waren, heeft minister Slob van Onderwijs een nieuwe wettekst opgesteld. In Phronèsis, het vakblad voor toegepaste filosofie van de HTF, besteden publiceren tussen het najaar 2021 en half 2022 in een drieluik bijzondere aandacht aan burgerschapsonderwijs.
De Hogeschool voor Toegepaste
Filosofie (HTF), afstudeerrichting onderwijs, leidt op tot tweedegraads docent
Filosofie en Burgerschap. Dat houdt in dat je met dit diploma op zak ‘Bachelor
of Education (BEd)’ bent en les mag geven in de vakken filosofie en in
burgerschap aan de eerste drie klassen van de havo en het vwo, het
voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs, het beroepsonderwijs, de
volwasseneneducatie en het praktijkonderwijs. De HTF is vooralsnog de enige
hbo-instelling in Nederland die geaccrediteerd is om een onderwijsbevoegdheid
in burgerschapsonderwijs te verstrekken.
In Phronèsis, het vakblad voor
toegepaste filosofie van de HTF, besteden we in deze en de komende twee edities
bijzondere aandacht aan burgerschapsonderwijs. Dit drieluik is bestemd voor
onderwijsprofessionals in het funderend onderwijs en biedt overzicht in de
wettelijke verplichtingen en de (on)mogelijkheden bij de praktische uitvoering.
Ook wordt het filosofisch fundament verkend: de gedachten, normen en waarden
die de vormgeving van burgerschapsonderwijs bepalen.