Van bullshit naar betekenis
Stephan Ummelen beschrijft in zijn boek Betekenis & Bullshit een vernieuwende kijk op de hedendaagse bedrijfscultuur. Volgens Ummelen is het gesprek over identiteit, zingeving, ethiek en geloofwaardigheid steeds verder ondergesneeuwd door het marktdenken. Het is tijd voor verandering. Want werk verandert. De verwachtingen van jonge mensen botsen steeds vaker met wat traditionele organisaties kunnen bieden. Toekomstbestendige bedrijven zullen hun organisatie op een andere manier moeten invullen, om aan te kunnen sluiten bij de wensen en eisen van een nieuwe generatie werknemers. Zeker in een tijd waar personeel steeds schaarser wordt, is het belangrijk om goede mensen aan te trekken en te behouden.
In het boek Betekenis en Bullshit beschrijft Ummelen drie trends (zie ook het interview met Ummelen elders in dit nummer):
1. Weg met de bazen!
Hiërarchische verhoudingen worden uitgedaagd. Het liefst werken we op basis van gelijkwaardigheid en medezeggenschap.
2. Persoonlijke purpose
We zoeken naar zingeving en betekenis op ons werk, en bepalen daarin zelf wat waardevol is en wat niet.
3. Geld als middel in plaats van doel
Er zijn andere instrumenten nodig dan enkel financiële om het succes van een organisatie te meten.
Wil jij meedenken over de werkgever van de toekomst? Inzending = gesloten
Beschrijf dan in maximaal 600 woorden hoe deze werkgever van de toekomst er volgens jou uitziet. Hoe wordt er omgegaan met waarden en purpose? Hoe worden besluiten genomen? Hoe zijn macht en tegenmacht georganiseerd? Hoe wordt er bepaald of de organisatie voldoet aan haar bestaansrecht? Stuur je artikel voor 8 april a.s. naar Stephan Ummelen: stephan@waardengedreven.nl.