Het lectoraat Burgerschap van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) doet onderzoek naar manieren om effectief bij te dragen aan de burgerschapsvorming van leerlingen. Burgerschapsonderwijs is verplicht = op zowel het po, vo als mbo. Veel scholen zoeken momenteel naar een geschikte manier om burgerschapsonderwijs aan te bieden.
Binnen het vmbo en havo/vwo bestaat er tussen groepen leerlingen een steeds groter wordende kloof over kennis van democratische waarden. Nederland blijft op dit gebied ook achter bij vergelijkbare landen. Nederlandse leerlingen hechten veel waarde aan democratische waarden maar scoren in vergelijking met andere landen laag op kennisaspecten. De ongelijkheid in burgerschapskennis is ook groter dan in andere landen.
Deelsessies
Het lectoraat Burgerschap van de HvA maakt deel uit van de Faculteit Onderwijs en Opvoeding: de afdeling van de HvA waar leraren en pedagogen worden opgeleid. Op 9 november sprak Hessel Nieuwelink, lector Burgerschap en directeur van het Centre of Expertise Urban Education aan HvA, zijn lectorale rede uit, voorafgegaan door een symposium. Deelnemers aan het symposium konden kiezen uit twee van vier deelsessies: 1) Kritisch denken, socratische dialoog en burgerschapsvorming, 2) Stimuleren van democratisch burgerschap in de klas, 3) Controversiële onderwerpen in de klas en 4) Hoe stimuleren we een veerkrachtig democratiebegrip onder kinderen en jongeren?
Deze deelsessies waren voor filosofen en burgerschapsexperts die werkzaam zijn in het onderwijs bijzonder interessant.
Uitdaging burgerschapsonderwijs
In de eerste sessie werd de opzet van een lessenserie voor het mbo besproken, waarbij socratische dialogen werden ingezet om het kritisch denken van leerlingen en studenten te stimuleren, en daarmee bij te dragen aan hun burgerschapsvorming.
Tijdens de tweede sessie ‘Stimuleren van democratisch burgerschap in de klas’, werden verschillende pedagogisch-didactische benaderingen verkend die samen met leraren zijn ontwikkeld. Daarbij is gekeken naar de rol die de schoolomgeving speelt in de ontwikkeling van democratisch burgerschap. Bijzondere aandacht verdient het promotieonderzoek van Willemijn Rinnooy Kan. In haar proefschrift verdiept zij zich in scholen als oefenplaatsen voor burgerschap. Zij richt zich daarbij in het bijzonder op het functioneren van de school als gemeenschap. Daar waar samenleven wordt voorgeleefd, en de vraag hoe aan burgerschap gerelateerde ervaringen van leerlingen binnen de school samenhangen met hun houdingen ten opzichte van de wereld erbuiten.
Deelsessie drie, ‘Controversiële onderwerpen in de klas’, ging in op wat het vraagt van docenten én van leerlingen om controversiële onderwerpen te bespreken. Hoe ontwikkel je een veilig klimaat waarin lastige onderwerpen op een manier worden besproken waarin iedereen een stem heeft? De HvA is een onderzoek gestart waarin de rol, kennis en kunde van docenten wordt verkend, en waarin diverse lesmaterialen en werkvormen worden getoetst.
Deelsessie vier behandelde de belangrijke uitdaging voor burgerschapsonderwijs om een meer veerkrachtig democratiebegrip onder kinderen en jongeren te ontwikkelen. Dit impliceert onder meer dat er aandacht is voor verschillende invullingen van democratie en dat de bestaande praktijk en instituties niet per se ideaal zijn. Hoe kunnen we in het onderwijs daarmee werken? Kan dat ook al op jonge leeftijd? Hoe sluiten we aan op wat leerlingen en studenten zelf al vinden en kunnen? En wat hebben leraren daarvoor nodig?
Dikke leraren
Dit artikel biedt niet de ruimte om alle besproken uitdagingen en mogelijke oplossingen te beschrijven, maar kort gezegd: er moet in de praktijk geoefend kunnen worden en er is grote behoefte aan geschikt lesmateriaal en passende werkvormen. Maar bovenal is er volgens lector Hessel Nieuwelink behoefte aan ‘dikke leraren’. Dat hij daarbij niet doelt op de omvang van mensen is evident: een ‘dikke leraar’ is iemand die zowel pedagogisch, didactisch als vakinhoudelijk gedegen is opgeleid en stevig in zijn schoenen staat. Deze eis geldt zeker voor docenten in het vmbo, want zij moeten, meer nog dan docenten in havo/vwo, in staat zijn abstracte materie dusdanig concreet en belangrijk te maken dat hun leerlingen burgerschap actief zelf gaan opzoeken.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(lectorale rede van Hessel Nieuwelink)
Hieronder een aantal highlights uit de rede.
Zelf aan de slag? De Hogeschool voor Toegepaste Filosofie biedt een korte leergang aan van vier zaterdagen, waarin (aankomende) docenten zich kunnen verdiepen in burgerschapsonderwijs. Aan bod komt o.a.: ● Hoe ga je als school te werk? ● Hoe ontwikkel je een visie die past bij je school? ● Welke les- en werkvormen passen daar het beste bij? ● Hoe implementeer je burgerschapsonderwijs in het bestaande curriculum? Voor meer informatie zie: https://www.hogeschoolvoortoegepastefilosofie.nl/leergang-burgerschap |
Links https://hva.mediamission.nl/Mediasite/Play/1334b50959bb4e2fb6658150085d41351d |
Wilma Mulder is auteur en eigenaar van Uitgeverij Taleswapper. Ze maakt dialoogspellen, eetboeken en andere educatieve materialen, geeft kookles, lessen over mensenrechten en verdiept zich in burgerschap. Vanaf 2019 studeert ze bij de HTF, hoofdrichting Onderwijs.