In een interview op het YouTube-kanaal de mens.nu deelt prof.dr. Harry Kunneman, hoogleraar sociale filosofie, zijn visie op normatieve professionalisering en de rol van waarden in professioneel handelen. In het gesprek gaat Kunneman in op het belang van een meer waardevol begrip van professionaliteit, dat verder reikt dan technische vaardigheden en bewezen methoden. Volgens hem is al het handelen van professionals doordrongen van persoonlijke en ethische lagen, vaak zonder dat we ons hiervan bewust zijn.
Kunneman bespreekt de toenemende kloof tussen wat ons onderwijssysteem biedt en wat daadwerkelijk nodig is op de werkvloer. Het onderwijs is nog sterk gericht op technische kennis en meetbare resultaten, terwijl professionals steeds vaker met complexe maatschappelijke vraagstukken worden geconfronteerd – van ecologische problemen tot sociale ongelijkheid. Deze 'moerassige' vragen, die diep gaan en geen makkelijke oplossingen kennen, vragen volgens Kunneman om een ander soort scholing en ondersteuning op de werkvloer. Hij noemt dit de 'trage vragen' van ons bestaan, die om een dieper ethisch en relationeel bewustzijn vragen.
Met inspiratie van denkers als Donald Schön, Paul Ricoeur, Jessica Benjamin en Judith Butler, benadrukt Kunneman dat een nieuwe visie op professionaliteit nodig is, één waarin we via 'leerzame wrijving' met elkaar in gesprek gaan. Door conflicten en verschillen niet te vermijden, maar juist te benutten, kunnen we tot diepere verbindingen komen. Zo ontstaat een toekomst waarin goed werk en goed leven hand in hand gaan, waarbij professionals een betekenisvolle bijdrage leveren aan zowel hun werk als de samenleving.
Bekijk het volledige interview voor een fascinerende verkenning van de vragen die de kern raken van wat het betekent om waardevol en normatief te handelen in een complexe wereld.
Link naar het interview: https://www.youtube.com/watch?v=z4sCN0Ryqy8